Polskie Towarzystwo Kierowanego Nauczania zostało założone w 1996 roku.
Forma prawna: Stowarzyszenie
Siedziba Towarzystwa:
Instytut – Pomnik Centrum Zdrowia Dziecka Warszawa, Aleja Dzieci Polskich 20.
Towarzystwo podjęło działalność na podstawie Ustawy z dn. 7 kwietnia 1989 roku; prawo o stowarzyszeniach (Dz. Ustaw, 1989, nr 20, poz.104 z późn. zm.).
Władze Towarzystwa:
Przewodniczący – dr n. med. Krzysztof Metera
Sekretarz generalny – mgr Krzysztof Wawrzyniak
Wiceprzewodnicząca – dr Teresa Żardecka
Za główny cel działalności Towarzystwo przyjęło rozwój systemu usprawniania psychoruchowego dzieci w Polsce, opartego na metodzie Kierowanego Nauczania (conductive education) dr Andreas Petö z Budapesztu.
Zadania Polskie Towarzystwo Kierowanego Nauczania:
W celu usprawniania dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym zgodnie z założeniami systemu Kierowanego Nauczania (Conductive Education) dr med. Krzysztof Metera specjalista w rehabilitacji został skierowany przez Centrum Zdrowia Dziecka w 1995roku do udziału w 3 tygodniowym kursie szkoleniowym zorganizowanym przez Institute for Conductive Education of Motor Disabled w Budapeszcie (Instytut Petö). Kurs ten obejmował wykłady, obserwacje zajęć i ich omawianie z prowadzącymi „konduktorami”. Dr med. K. Metera uczestniczył również w dwutygodniowym kursie doskonalącym w metodzie Petö zorganizowanym przez Center of Conductive Education „Moira” w Budapeszcie w październik1993r (program obejmował obserwację zajęć oraz ich prowadzenie przez uczestników kursu.)
Program rehabilitacji ”Kierowane Nauczania” w Centrum Zdrowia Dziecka realizowany był przez pracowników Poradni Adaptacji Funkcjonalnej i Pracowni Usprawniania Czynnościowego, z wykorzystaniem materiałów uzyskanych podczas pobytów w Budapeszcie (wykłady, zdjęcia, wnioski z obserwacji praktycznych zajęć).
Zajęcia oparte na założeniach metody Petö organizowano w Centrum Zdrowia Dziecka w formie dwutygodniowych pobytów dzieci wraz z rodzicami. Uczestniczenie rodziców miało fundamentalne znaczeni dla kontynuowanie usprawniania dziecka w domu. Z rodzicami codziennie omawiano cele zajęć i możliwości ich osiągania. Zespół opracowujący i realizujący program w Centrum Zdrowia Dziecka tworzyły – absolwentki pedagogiki specjalnej: mgr Anna Łańcucka, Anna Dąbrowska, Elżbieta Mycka, Anna Pyjor, Elżbieta Januszewska i Anna Tymińska.Za stronę merytoryczną odpowiadał dr med. Krzysztof Metera, który niezależnie od szkoleń w Budapeszcie zdobył nowe doświadczenia w leczeniu dzieci z mózgowym porażeniem podczas 10-tygodniowego kursu w metodzie Bobath – NDT w 1987 prowadzonego przez uznane autorytety dr med. Elisabeth Köng oraz Mary Quinton.
Działalność szkoleniowa Polskiego Towarzystwa Kierowanego Nauczania.
W Centrum Zdrowia Dziecka Polskie Towarzystwo Kierowanego Nauczania zorganizowano 17 ogólnopolskich kursów 1 – 2 tygodniowych, w których uczestniczyło 330 słuchaczy z różnych ośrodków rehabilitacji dziecięcej z terenu całego kraju.
Działalność naukowa Polskiego Towarzystwa Kierowanego Nauczania
Polskie Towarzystwo Kierowanego Nauczania zorganizowało w Instytucie Centrum Zdrowia Dziecka dwie międzynarodowe Konferencje:
Podczas zebrania sprawozdawczo-wyborczego Polskiego Towarzystwa Kierowanego Nauczania w 2004, dalszy jego rozwój powierzono nowo wybranej przewodniczącej dr med. Zofii Kułakowskiej. Dr med. Krzysztof Metera pogratulował wyboru, i życząc dr med. Z. Kułakowskiej dalszych osiągnięć w rozwoju działalności Polskiego Towarzystwa Kierowanego Nauczania.